Voeding voor sporters

U als sporter kunt een beroep doen op een professionele diëtiste om een persoonlijk dieet te laten opmaken.
Sommige sporters kunnen mogelijk voordeel halen uit een individueel aangepaste voeding in functie van het type sport dat ze beoefenen en de trainingsfrequentie.

Voor de eerste consultatie

U zal enkele dagen (vb 2 trainingsdagen, 1 wedstrijddag en 1 rustdag) nauwgezet noteren wat er gegeten en gedronken wordt tijdens rust-, trainings– en / of wedstrijddagen. We maken gebruik van specifieke invulpapieren die op de praktijk verkrijgbaar zijn.

Eerste consultatie

  • Bespreken van: voeding, activiteiten, levensstijl, verwachtingen, eventuele hulpvraag, eventueel gebruik van supplementen en preparaten, medische voorgeschiedenis, hoeveelheid van trainen, duur en intensiteit, klachten in relatie met voeding,…
  • Trainingsdagboek vs. maaltijdschema
  • Meten van gewicht, lengte, vetpercentage,…

Tweede consultatie: (ongeveer 1 week na eerste consult)

  • Voedingsaanpassingen in functie van de hulpvraag worden besproken
  • Voedingsadviezen (wedstrijdschema, herstelschema, eventueel tapering)

Derde consultatie: (ongeveer 3 weken na tweede consult)

  • Bespreken van eventuele knelpunten, barrières en struikelblokken van het gekregen voedingsadvies
  • Oplossen (aanpassen) van deze knelpunten
  • Eventueel voorbereiden op wedstrijd
  • Eventueel wedstrijdvoeding
  • Meting en evolutie
  • Verslag naar (sport)arts en / of trainer

Eventuele volgende consultaties

Verdere opvolging van het voorgaande